این مطلب رو از لینک زیر برداشتم.و به فارسی بر میگردونم امیدوارم مفید باشه. پیشاپیش ببخشید چون شاید برگردان خوب و روانی نباشه ولی از هیچی بهتره!


http://www.fabhow.com/deal-toxic-people-life.html



در حال حاضر زندگی برای هریک از ما استرس زاست.و اگر شما مضاف بر این یک فرد استرس زا  - یک فرد سمی! - توی زندگیتون دارید به تنش های زندگیتون اضافه خواهد شد. این موضوع میتونه باعث تخریب شادابی جسمی و روانی شما بشه. یعنی زندگی رو کوفتتون کنه!

شما ممکنه از اینکه سلامتی روحی شما تاثیر مستقیم در شادابی جسمی شما داره آگاه باشید. و شادابی روحی شما تحت تاثیر این هست که روزانه با چه کسانی سروکار دارید. 

با این اوصاف مقابله با رفتار ها و افراد سمی( یعنی چیزی که باعث ناراحتی شما میشه) برای سلامتی کلی شما اهمیت داره. اما چطور باید این رفتاهای سمی رو تشخیص داد؟

اولین باری که اونها رو میبینید شاید خودشونو جذاب نشون بدن. ولی در آینده اینطور نخواهد بود. کم کم شروع میکنند به ایجاد ناراحتی در شما و خشکاندن شادابیتان.

اونها معمولا خیلی زیرک و مشهورند در تحت نفوذ گرفتن بقیه.کاری میکنند که تعجب کنید از اینکه از حدتون خارج شدید [یعنی طوری رفتار میکنند که انگار شما از حدتون خارج شدید]. معمولا در حال غر زدن و شکایت کردن هستند. کاری میکنند که هر کاری کنید تا خوشحال شوند و اونها شما رو متقاعد میکنند که همه چیز تقصیر شماست! اونها هر کاری میکنند که به شما صدمه بزنند، بعد به شما میگویند که تقصیر خودت بود. بدبین هستند. اونها دروغ میگن و نمایش بازی میکنند و هیچوقت احساس نمیکنند نیاز به عذرخواهی هست.

اقدامات اونها معمولا نتیجه ناامنی دارد. میتونند شما را پایین بکشند، به شما احساس بی ارزش بودن بدهند و حتی شما را هم تبدیل به یک فرد سمی[مثل خودشان] کنند. شما نیاز دارید به یک سری قدرتها و تکنیک های عملی تا  با این افراد سمی در زندگیتان برخورد کنید.

 حالا درباره ی شیوه ی مقابله با اینگونه آدم(؟) ها را میخوانید:


1: مرزهاتون رو مشخص کنید.افرادی که معمولا ناله و شکایت میکنند درباره ی زندگیشون نمیتونند روی حل مشکلشون تمرکز کنند.اونها برای شما فیلم بازی میکنند(!) که قربانی شده اند، به طوری که میخواهند افراد دیگه توجهشون رو روی اونها متمرکز کنند.بنابراین اونها احساس بهتری دارند [وقتی این کار رو میکنند].شما معمولا به حرفهای(مزخرفات!)چنین افرادی گوش میکنید، چون شما دوست ندارید بی ادب باشید.اما بهتر است در صورت لزوم حدود خودتون رو تعیین کنید.برای مثال وقتی شما در کنار کسی هستید که مدام از یک مشکلش گله و شکایت میکند ، از اون بپرسید که میخواهد چطور اون رو حل کنه؟. این سوال اونها رو مجبور میکنه که یا این حرفها رو قطع کنند یا بحث رو به سمت دیگه ای بکشونند.

حد و مرز خودتون رو حفظ کنید. به آرامی از طریق رفتار و گفتارتون به اونها نشون بدید که قصد توهین و تحقیر کردن اونها رو ندارید. اگر به اونها اجازه بدید که ذهنتون رو آلوده کنند، اونها سوء استفاده خواهند کرد. پس، بهتر است همیشه به اونها اطلاع بدید که حرفهای کنایه آمیز و آلوده که ذهن رو مشغول میکنند رو تحمل نمیکنید.حتی اگر لازم بود به یکباره به مکالمه تون پایان بدید و اونها رو نادیده بگیرید و[ از حرف زدن باهاشون دست بکشید].

از احساسات خودتون آگاه باشید. شما نمیتوانید جلوی کسی که میخواهد شما را هل بدهد [پرت کند] را بگیرید، مگر اینکه از زمان آن آگاه باشید. اگر شما از احساساتتون آگاه باشید، بهتر میتونید خودتونو آروم کنید قبل از جواب دادن (عکس العمل نشان دادن). همیشه قبل از اینکه بدون مقدمه پاسخ دهید اندکی برای فکر کردن به پاسختون به خودتون زمان بدید.

خودتون رو دور کنید. اگر شما فکر میکنید هیچ کار ضروری ای با یک فرد سمی ندارید، از نظر فیزیکی فاصله ی خودتون رو با اونها حفظ کنید [یعنی از اونها دوری کنید].

مواجهه ی خودتون رو محدود کنید. اگر شما یک دوست دارید که به طور ذاتی(طبیعی) یک فرد سمی است، شما میتونید دیگه اون رو نبینید. اما اگر این فرد سمی کسی است که با او زندگی میکنید طول روزتان را طوری برنامه ریزی کنید که وقت کمتری را با آنها بگذرانید.


وقتی که اونها از سر کار میایند میتوانید برای قدم زدن بروید. یا به کتابخانه بروید. شما میتوانید زودتر به رخت خواب بروید اگر اونها تمایل دارند دیرتر به رخت خواب بروند. اگر هیچ کاری ندارید ساده است که با آنها هیچ تعاملی نداشته باشید.

سخن گفتن. هرگاه که ممکن است برای خودتان صحبت کنید[ یعنی میدان را در دست بگیرید و اجاز ندهید او صحبت کند]. وقتی بیشتر اوقات شما صحبت میکنید افراد سمی خاموش میشوند و به تاثیر منفی اعمالشان پی میبرند. اما ممکنه که اینجور وقتها اونها به شما عکس العمل منفی نشان بدهند و یا بخواهند با عصبانیت شما را تحت تاثیر قرار دهند. وقتی با اونها صحبت میکنید از اظهارات مستقیم استفاده کنید. یه چیزی بگویید مثل :" به نظر میرسد شما عصبانی هستید، چیزی که گفتم شما را ناراحت کرد؟" یا " رفتار شما من رو ناراحت میکند. آیا شما همین را میخواهید؟".

اجازه ندهید آنها از انرژی شما تغذیه کنند. افراد سمی اشتیاق دارند انرژی و توجه شما را جلب کنند. این مهلت را به آنها ندهید. یاد بگیرید که به نظرات و اظهارات آنها کمتر عکس العمل نشان دهید.

هیچ انتظاری از آنها نداشته باشید. انتظار داشتن باعث رنج و ناامیدی میشود. هیچ انتظار نداشته باشید از آنها که در زمان احتیاج کنارتان باشد. آنها ممکن است بارها و بارها روی شما را زمین بیاندازند و شما هنوز آنها را ببخشید.وقتی شما هیج انتظاری از آنها نداشته باشید (کمکی نخواهید) خیلی آسوده تر و بهتر زندگی میکنید.

به آنها اجازه ندهید که روی شما مسلط شوند. شما وقتی به دخالت های آنها در زندگیتان روی خوش نشان میدهید، وقتی که برای تصمیماتی که شما برای زندگیتان میگیرید آنها را سرزنش میکنید در واقع شما با این کار به آنها قدرت این را میدهید که زندگی شما را اداره کنند.

اجازه ندهید که سمی بودن آنها در ارتباطات دیگر شما رخنه کند. رفتارهای سمی مسری هستند. پس روی احساسات و افکار خود کنترل داشته باشید.

 


سر بچه هایتان داد نزنید تا تنش روحی خود را تخلیه کنید. یک مشاجره را با همسرتان آغاز نکنید وقتی به خانه برمیگردید درحالی که بد خُلق هستید چون با یک شخص سمی برخورد داشته اید. اگر دقت نکنید، رفتارهای ناسالم یک فرد سمی میتواند در روابط شما رخنه کند و علت تخریب آنها باشد.

اجازه ندهید کلمات آنها در شما تاثیر داشته باشد. هیچوقت اجازه ندهید که کلمات مضر در شما تاثیر کند. افراد سمی دوست دارند که جسور و بی ادب باشند. آنها از این که ببینند شما موفق نیستید کیف میکنند!. اگر اجازه بدهید این اتفاق بیفتد، اعتماد به نفستان کاهش پیدا خواهد کرد، و شما شروع خواهید کرد به این که خودتان را در خیلی زمینه ها محدود کنید. گاهی یک حرف تحقیر آمیز میتواند به شما بعد از مدتی نیش بزند، وقتی که بعدا به آن فکر میکنید.


حرفهایی مانند: " این پیچیده تر از اونیه که تو بفهمی" یا "تو امروز خیلی بهتر به نظر میرسی[ با کنایه]" ، میتوانند تخریب اعتماد به نفس شما را کلید بزنند، اگر مواظب نباشید.

به راه های مقابله ی ناسالم متوسل نشوید. نوشیدن شراب [در فرهنگ غرب رایج است] یا پرخوری در غذا و خوراکی برای مقابله با استرس ناشی از برخورد با افراد سمی میتواند در دراز مدت برای سلامتی شما مضر باشد. این راه های مقابله ی سریع ممکن است در یک لحظه حال شما را خوب کند ولی میتواند زندگی شما را تخریب کند.


در عوض برای خلاص شدن از این استرس و تنش سعی کنید تکنیک های ریلکسیشن نظیر یوگا یا مدیتیشن را انجام دهید.

قربانی آنها نباشید. با خودتان عهد ببندید که در زندگیتان قربانی هیچ کسی نباشید.


مرزهای خودتان را مشخص کنید. قوی باشید و با هوش، و قدرت تصمیم گیری برای زندگیتان را داشته باشید. در مقابل میل و اراده ی یک فرد سمی نرمش نشان ندهید.

جنگ خودتون رو عالمانه انتخاب کنید. تنها راه افراد سمی ایجاد درگیری است، پس همیشه آنها برای درگیری پیش قدم می شوند. ولی شما باید درگیتان را با دقت انتخاب کنید. انرژی خود را برای مسائلی نگه دارید که واقعا ارزش درگیری و جدل را دارند.

سعی برای عذرخواهی از آنها را متوقف کنید. اگر شما یک بحث و جدل با یک فرد سمی داشته اید، سعی نکنید از آنها طلب بخشش کنید. آن هم به خاطر رفتار آنها. آنها عوض نمیشوند گار شما جواب بدی آنها را با خوبی بدهید. یکبار بخواهید درباره ی مساله ی پیش آمده حرف بزنید یا اگر لازم بود عذرخواهی کنید.شما نیاز ندارید که توضیح دهید چرا، یا برای رفتارتان توجیه و بهانه ای بیاورید. اینها کمکی نمیکند.

این موضوع را شخصی نپندارید. افراد سمی فقط برای شما سمی نیستند. اونها برای همه همینطوری هستند. پذیرش این موضوع کمک میکند که راحت تر با آنها برخورد کنید، و کلمات و اعمال آنها را شخصی در نظر نگیرید.




ادامه دارد!