سلام

توی این پست میخوام مخصوصا برای دانشجوهای برق یه نکته ی مهم و صنعتی رو گوشزد کنم.

مدار ستاره مثلث معمولا در مراکز آموزشی (فنی حرفه ای یا دانشگاه) به شکل غیر صنعتی آموزش داده میشه. و شما هیچوقت این نکته رو توی این آموزش ها نمی بینید.

در آموزش های فنی و آکادمیک معمولا مداری طراحی می کنند که اول کنتاکتور خط روشن می شود، سپس کنتاکتور مثلث و سپس با هر مکانیسمی ( اتوماتیک یا دستی) کنتاکتور مثلث.

در این سیستم شما ابتدا برق را به سر سیم پیچ ها می دهید و سپس کنتاکتور ستاره را وصل می کنید.  به تبع روشن شدن کنتاکتور ستاره سر سه سیم پیچ به هم متصل می شود. و چون برق دار است قطعا جرقه می زند. این موضوع عمر کنتاکتور ستاره را به شدت کاهش می دهد. در مراکز آموزشی این موضوع ایرادی محسوب نمی شود. چرا؟ چون در این مراکز هفته ای، دو هفته ای یک بار این کنتاکتور روشن می شود. پس فرقی به حالشان نمی کند خیلی.

اما این موضوع در مراکز صنعتی که در روز بارها و بارها بوبین کنتاکتور ستاره شان فعال می شود، حائز اهمیت است.

برای مدارات صنعتی ترتیب روشن شدن کنتاکتور ها به این شکل است که اول کنتاکتور ستاره، سپس کنتاکتور خط و بعد کنتاکتور مثلث روشن می شود. در این ترتیب وقتی کنتاکتور ستاره قبل از کنتاکتور خط روشن می شود، سر سیم پیچ هایش برق نیست! در این حالت کنتاکتور ستاره آن جرقه را که در بخش قبل گفتیم هر بار متحمل نمی شود. و عمر این کنتاکتور در این مدار بیشتر از مدار آموزشی خواهد بود